dinsdag 24 mei 2016

Uilenbal of braakbal uitpluizen

Toen ik aan het begin van het jaar lekker in de tuin aan het werken was, vond ik wat grijzige klonten op de grond. Ze deden me denken aan haarballen van de kat, maar in de tuin liepen eigenlijk nooit katten. Bovendien ik vond er ook best veel, allemaal ongeveer op dezelfde plaats. Ik bekeek ze goed en zag er wat kleine botjes uitsteken. En ineens wist ik wat het zijn: uilenballen! De delen van de prooi die de uil niet kan verteren braakt hij immers uit.

Uilenbal of braakbal

Wat bijzonder! Er komt dus af en toe een uil op bezoek in de conifeer en ik voel me vereerd dat hij (of zij) mijn tuin uitgekozen heeft. Ik heb nog nooit een uil in het wild gezien en nu zit er soms dus eentje in mijn tuin, een uil die ik overigens nog steeds niet in levende lijve gezien heb.


Natuurlijk was ik nieuwsgierig wat er allemaal voor botjes te vinden waren in die braakballen. Daarom verzamelde ik wat uilenballen en nam ze mee naar huis om uit te pluizen. Van verschillende kanten werd ik gewaarschuwd dat er wel parasieten of bacteriën in konden zitten, dus:"liever niet met je handen er aan zitten, of je handen heel goed wassen na afloop".

Wat heb je nodig om een uilenbal uit te pluizen:

  • Een uilenbal. Heb je er geen? Stuur dan even een mailtje naar info@hanginghouses.com. Misschien heb ik er nog eentje voor je!
  • Plantenspuit om de uilenbal nat te spuiten. Als hij nat is, breken de botjes niet zo snel.
  • Kranten of papier om de botjes op te leggen
  • Saté prikkers om ze uit elkaar te pluizen
  • Vergrootglas om de botjes goed te kunnen zien

Uilen eten vooral muizen en na het uitpluizen kon ik zien dat "mijn uil" een ware muis gegeten had. Dat kun je zien aan de tanden en kiezen in de schedel.

1) Spitsmuis
Spitsmuizen leven van insecten, het zijn eigenlijk kleine roofdieren.
Hun gebit bestaat uit een aaneengesloten rij tanden met scherpe punten. Daarmee kan de spitsmuis zijn prooi goed vastpakken en knippen.

2) Woelmuis
Woelmuizen eten allerlei plantenmateriaal. Met hun scherpe voortanden bijten ze dat af en met hun platte kiezen malen ze het fijn. De kiezen vormen een patroon van driehoekjes.

3) Ware muis (zoals bosmuis, huismuis)
Ware muizen zijn alleseters, ze eten: noten, vruchten, bast van  bomen en insecten. Hun gebit lijkt op dat van de woelmuizen, maar hun kiezen vormen een patroon van golfjes in plaats van driehoekjes.








Bron: de tekeningen en informatie heb ik gevonden op de website van klyster


  •  Wil je een aantal braakballen bestellen om bijvoorbeeld met een groepje kinderen of in de klas uit te pluizen? Kijk dan even hier


Tips:
*
Ben je ook gek op uiltjes en hou je van knutselen, maak dan een uiltje van een wc rol.

Zelf een uiltje knutselen


* Weet je dat oude boerderijen soms een opening in het dak hebben, voor de ventilatie én zodat de uilen naar binnen konden vliegen? Die opening heet een uilenbord.
Uilenbord in boerderij in Sloten (Friesland)
bron: 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uilenbord


Boerderij speeltent van Hanging Houses met uilenbord 



"Slaapooguiltje" van Hanging Houses